Jag älskar att kasta mig över en ny bok. Gärna deckare eller en som berör mig känslomässigt. Tunga tjocka historier om krig hoppar jag. Här kommer jag att berätta kort om de böcker jag läst och eftersom jag är född 1965 känner jag mig bekväm med betygskalan
1 - 5 där 1 = kass och 5 = galet bra.

tisdag 29 maj 2012

Jag älskar dig inte!

Av: Christine Stielli

Lotten har en familj: en man hon älskar högt och två barn hon sätter före allt annat. Definitivt före sig själv. Hon vet ju att äktenskap innebär kompromisser och vem skulle hon vara om hon först och främst inte såg till att Per och barnen mådde bra?
Men när Per plötsligt lämnar henne räcker inte kompromisser längre. Lottens värld rasar samman - utan sin kärnfamilj är hon ingen.
Vägen tillbaka är lång och smärtsam - men så småningom vaknar tanken på hämnd.

Den här boken hade jag svårt att slita mig ifrån. Man kan riktigt känna hur ont det gör i Lotten och beskrivningarna av hennes smärta är autentiska. Hennes personlighet har totalt fokus på alla utom sig själv. Hon underkastar sig så fullständigt att hon blir lätt att slå på. Samtidigt är hon snäll och med hjälp av några nära, ärliga vänner lyckas hon ta sig vidare.
Man får lust att säga: "men skärp dig människa" varje gång Per slår undan benen för henne samtidigt som man förstår henne. Det är också spännande med skildringarna av människors reaktioner som finns i hennes närhet, grannar och släktingar.
Jag tycker det är en jättebra bok som ni absolut måste läsa.

Betyg: 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar